بلاگ

چرخه هایپ، به زبان ساده

کسب و کارهای بسیاری بوده‌اند که شیفته فناوری‌های پر هیاهو شده‌اند و وقت و هزینه زیادی را به پای آنها گذاشته‌اند. اما نگاه به گذشته نشان می‌دهد که تنها تعداد محدودی از کسب و کارها از پیوستن به جو غالب پیرامون یک فناوری رضایت داشته‌اند. چرخه هایپ با این هدف خلق شد که از شکست‌های تجاری این چنینی جلوگیری کند. این چرخه، الگویی واقعی از تجاری شدن فناوری‌های نوظهور را به ما نمایش می‌دهد.


مراحل چرخه هایپ عبارتند از:
ماشه نوآوری: در این مرحله‌، یک محصول یا یک فناوری جدید به بازار معرفی می‌شود، اما غالبا فاقد ارزش بازاری یا قابلیت تجاری‌سازی است
قله انتظارات: کمی بعد، جو پردامنه و انتظارات بالایی از موفقیت‌های احتمالی فناوری جدید ایجاد می‌شود، اما اندازه بازار کماکان کوچک است. رسانه‌ها در این مرحله گزارشات غیر واقعی و بسیار خوشبینانه‌ای را در خصوص موفقیت فناوری منتشر می‌کنند. این دوره حباب انتظارات ممکن است به مدت چند ماه یا حتی چند سال به طول بیانجامد.
کانال توهم‌زدایی: در این مرحله، انتظارات بازار تا حد قابل توجهی با سرخوردگی مواجه شده و نتایج عملی یا تلاشها برای تجاری‌سازی چندان تطابق نداشته‌اند. به منظور تضمین سرمایه‌گذاری پایدار برای یک فناوری، شرکتها باید محصولاتی را ارائه دهند که اولین نیازهای مورد انتظار خریداران را تامین کنند. در این مدت، نگاه رسانه‌ها به محصول و ارزش آن در بازار واقعی‌تر می‌شود.
شیب روشنگری: در این مرحله، شناخت کاملی نسبت به سودآوری فناوری جدید در بازار ایجاد می‌شود و محصولات نسل دوم و سوم نیز به بازار عرضه می‌شوند. شرکتهای محافظه‌کار در این مرحله همچنان مترصد ورود به بازار هستند و عملکرد بازیگران اصلی را زیر نظر دارند.
دشت بهره‌وری: در این مرحله، محصول در سطح گسترده مورد استقبال قرار گرفته و موقعیت تجاری در بازار کسب می‌کند. همچنین اندازه بازار در این مرحله افزایش می‌یابد.

دیدگاه خود را بنویسید

    آدرس

    تهران، خیابان شریعتی، پایین تر از طالقانی، کوچه صدیق، پلاک 3، واحد 502

    تلفن

    77651096

    ایمیل

    info@hoodel.ir